Module 1 Anders Denken

Anders-denken

Welkom bij de module anders denken. De module die je beter leert omgaan met de soms ondermijnende gedachten die je kunt hebben over situaties, jezelf en anderen. Deze ondermijnende gedachten kunnen ertoe leiden dat je bepaalde zaken vermijd (bijvoorbeeld: je vervelende collega aanspreken) of er langer dan gewenst over blijft piekeren (de gedachte dat iedereen je aardig moet vinden bijvoorbeeld).

De module helpt je bij het in kaart brengen van deze gedachten en ze te vervangen door meer helpende gedachten. Daarmee ga je je beter voelen en mogelijk uiteindelijk ook anders gedragen (wel die collega aanspreken bijvoorbeeld). We adviseren je om eerst de theorie te lezen die bij deze module hoort. Die vind je naast het eerste icoontje hieronder.

Je hebt inmiddels ook een keuze gemaakt voor een aantal oefeningen. We adviseren je om er niet teveel tegelijkertijd uit te voeren, maar bijvoorbeeld 1 oefening een week uit te proberen en daarop te reflecteren. Dat reflecteren kun je goed uitvoeren door de reflectietool te gebruiken. Deze vind je onder het kopje ‘reflectietool’. Als je de theorie hebt gelezen en het filmpje hebt bekeken, is het zinvol om jezelf een aantal doelen te stellen voor deze module. Kijk hier voor een aantal voorbeelddoelen die je jezelf kunt stellen. Dit helpt om na verloop van tijd te weten of hetgeen je aan het uitproberen bent ook helpt.

Als je de theorie gelezen hebt, het filmpje hebt bekeken en de doelen gesteld, kun je starten met de eerste oefening. De oefeningen vind je onder het kopje ‘oefeningen’. We wensen je veel plezier toe met deze module!

 

Imgur-icon

Klik hieronder het bestand aan om de theorie die bij deze module hoort te downloaden.

artikel anders denken

 

Livejournal-icon1

Hieronder vind je alle oefeningen behorende bij deze module. We adviseren om de inleiding bij elke oefening te lezen en te bepalen of de oefening iets voor je is. We adviseren je ook om niet alle oefeningen te doen, maar een selectie te maken van 2 a 3 oefeningen per module die je gaat uitproberen. De oefening(en) die het beste bevalt/bevallen blijf je dan vervolgens doen.

Find-icon

Hieronder vind je onze reflectie-tool. We adviseren je om in ieder geval 1 x per week (hoe meer, hoe beter natuurlijk) te reflecteren middels de 4 vragen. Dit geeft je veel informatie over het effect van datgene wat je aan het uitproberen bent. Op het moment dat je merkt dat een bepaalde oefening niet het gewenste effect heeft, kun je na verloop van tijd iets anders gaan uitproberen.

Algemene reflectie per oefening

 

information-icon

Meer lezen?

Als je nog meer en diepgaander over het onderwerp wilt lezen adviseren we je het volgende boek:

– Beren op de weg, spinsels in je hoofd geschreven door Coen Dirkx en Theo IJzermans

http://www.bol.com/nl/p/beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/1001004006579399/

 

video