Op zoek naar een betere werk-privé balans

Voorbeeld van ‘koorddansend’ door het leven gaan

Nogal een stereotype beeld: ‘een fietsende moeder (op een bakfiets) met 2 kinderen in de bak, hard fietsend op weg naar de kinderopvang. Vervolgens met een sneltreinvaart naar haar drukke baan (zo’n 4 dagen per week), waarbij ze na haar werk de kinderen direct weer ophaalt, richting huis gaat enstress, sollicitatiegesprek, stresshantering, RET, ontspanning, vanjestressaf, lars ratering, coaching, training, online cursus, balans, minder piekeren, afvallen, gewicht, timemanagement, tijdhantering, spierontspanning, gezonder leven, fitter worden, minder ziekteverzuim, meer energie, werk-prive balans, prive-werk balans aan het eten mag beginnen. In de weekenden samen met manlief uitgeblust op de bank hangt, waarna het hele feestje maandag weer begint. Oh ja, het huishouden wordt dan ook nog tussen de bedrijven door gedaan.  Zo’n zelfde verhaal kan ik trouwens ook over mannen schrijven, maar dan met een iets andere insteek. Herkenbaar?

In dit artikel geven we een aantal basale tips om in beeld te krijgen waar de verstoorde werk-privé balans zich afspeelt en te weten welke keuzes je zou moeten maken (en tegen welke prijs) om de boel weer in balans te krijgen.

‘Ik kan er werkelijk niets aan doen dat de werk-privé balans niet in orde is!’

Dat de balans er niet is, komt omdat bijvoorbeeld:

  • Je ineens de zorg krijgt voor je zieke moeder;
  • Je vlak voor een deadline zit van een groot opdracht op het werk;
  • Je jezelf moet bewijzen omdat je anders je vaste contract mis loopt;
  • Of misschien heb je net een kind gekregen en mis je een boel slaap;
  • Of iets dat voor jou op dit moment de balans verstoord.

Als je echt gelooft dat je er niets aan kunt doen dat je werk-privé balans is verstoord, is dat een hele gevaarlijke gedachte en bovendien niet helemaal waar. Je hebt nu eenmaal altijd een keus. Het vervelende is dat iedere keus een prijs heeft en daarom is het van belang wel de goede keus te maken.

“Thuis ben ik steeds met werk bezig en op mijn werk steeds met thuis. Ik word er gek van.”

Businessman torn between being positive or negative

Je lichaam en hoofd maakt geen onderscheid tussen werk en privé. Voor het ervaren van balans of onbalans is het onderscheid kunstmatig, want je kunt zomaar aan een moeilijk gesprek zitten te denken als je inmiddels met je familie aan tafel zit en je hoofd herinnert je er net zo makkelijk aan dat je nog hondenvoer moet kopen als je in een overleg bent op je werk. Omdat je brein geen onderscheid maakt tussen werk en privé kun je zelf wel denken dat er een verschil is , maar is de realiteit anders.

“Ik heb gewoonweg geen tijd om alles te doen wat echt moet.”

Tijd is zeker een factor, maar reken jezelf niet te rijk. Er zitten 7 x 24 uur in een week = 168 uur. Die moet je verdelen over 3 zaken: slapen, werk en privé. Een goede nachtrust is belangrijk in die situaties waarin er onbalans is (en anders ook). De gemiddelde mens slaapt 8 uur per nacht die dus bijzonder goed worden besteed, namelijk om je weer op te laden voor de dag erna. Slaapproblemen? Lees dan hier verder. Daarna heb je dus nog 168 – (7 x 8) = 112 uur over.werk-privé balans, slecht inslapen, slapeloosheid, stress, ontspanning, vanjestressaf, lars ratering, coaching, training, online cursus, balans, minder piekeren, afvallen, gewicht, timemanagement, tijdhantering, spierontspanning, gezonder leven, fitter worden, minder ziekteverzuim, meer energie, sollicitatiegesprek, werk-privé balans

De meeste mensen hebben een arbeidsovereenkomst afgesloten die in essentie inhoudt dat zij een aantal uren gemiddeld per week arbeid leveren tegen een vastgesteld salaris per maand. Laten we er vanuit gaan dat je 40 uur werkt per week. Als het reizen naar en van je werk je gemiddeld 2 uur per dag kost, dan wordt het vervolg van de rekensom dat je 112 – 40 – 16 = 62 uur hebt voor privézaken.

In die 62 uur zitten nog allerlei  praktische uitvoering zoals maaltijden, boodschappen doen, schoonmaken, opruimen enz. Stel dat daar nog zo’n 10 uur per week mee is gemoeid, houd je nog 52 uur over. Zeker als je er daarnaast ook nog van allerlei andere kanten zaken worden gevraagd van je (familie, buren, maatschappelijke organisaties, school van je kinderen enz.). Kortom als je de tijd als maatgevend gaat gebruiken heb je waarschijnlijk al heel snel een hopeloos gevoel, omdat je geen eigen tijd meer lijkt te hebben. En dat is zeker een bron van diepe stress. Omdat tijd een factor is zul je vrienden moeten worden met het fenomeen tijd in relatie tot je wat je wilt en moet in die tijd. Daarnaast kan het ‘leren’ genieten van WAT je doet, meer vanuit ontspanning en genieten, een grote verandering teweeg brengen.

Waar gaat mijn tijd eigenlijk naar toe?

Het is dus belangrijk te weten waar je nu tijd aan besteedt, waar je tijd aan moetbesteden en waar je tijd aan wilt besteden en veranderingen gaat aanbrengen in je dagelijks leven. Dit kunnen trouwens ook kleine stappen zijn als een dagelijks wandelingetje na het avondeten (als jou dat plezier geeft). Als het goed is zit er spanning op wat je wilt en moet en daar ligt een keuze- of regelmogelijkheid.

Omgekeerd: als je geen overzicht hebt, niet begrijpt waarom je in de situatie bent waar je je in bevindt, je deze situatie niet kunt duiden, geen betekenis kunt geven dan kom je in serieuze stress, val je om en brand je op.

Kiezen: Waar zijn de zaken die echt moeten veranderen maar veel consequenties hebben?

Dit is al een echt moeilijke stap. Hebben en houden is niet mogelijk. En hier is je denkkracht niet meer je grootste vriend, maar zul je vooral ook af moeten gaan op je gevoel. Bij welke gedachte wordt je panisch en bij welke gedachte durf je de ruimte te voelen en misschien wel blijdschap. Hier gaat het vooral ook om de reële prijs te bepalen van je keus om je werk-privé balans weer te herstellen.

Een beslissing nemen

Dit is de aller moeilijkste stap. Het vergt moed en doorzettingsvermogen. Het juiste besluit zul je uiteindelijk helemaal in je eentje moeten nemen. En zodra je dat doet en het besluit communiceert zul je moeten dealen met iedereen die er iets van vindt en je niet meer moeten laten ompraten om toch maar weer klein te denken, bescheiden te leven, je leven te accepteren, blij te zijn met wat je hebt enz.

Een van de modules in ons programma gaat over in balans brengen van je werk met je prive. Andere modules over minder piekeren, beter slapen en nog vele andere onderwerpen die met stress samenhangen. Wil je hier meer over weten neem dan gerust contact met ons op. Wil jij weten hoe het met je eigen stressniveau is gesteld. Vul dan de stressmeter in op http://vanjestressaf.nl/de-stressmeter/. Wil je op de hoogte blijven van meer artikelen op het gebied van stresshantering vul dan hier je gegevens in www.vanjestressaf.nl/gratis-e-book . Je ontvangt tegelijkertijd het gratis e-book ‘van je stress af’. En ik zou het enorm waarderen als je iets schrijft over dit artikel op je eigen facebookpagina of twitter account.