De gevolgen van stress: pijn in je nek en schouders, hoofdpijn en andere klachten?

Zichtbaar deel

Naast de bijdragen onlangs over ‘minder piekeren‘ en ‘anders denken‘, wil ik deze keer ingaan op de gevolgen van stress op je lijf. Niet zo’n heel prettig verhaal, maar wel essentieel om de werking en effecten ervan goed te begrijpen. Veel van deze effecten spelen zich in je lijf af en zijn niet zo zichtbaar. Het meer zichtbare deel zijn de klachten die je ervaart. Voordat ik naar de werking van stress op het lijf wil kijken, eerst wat statistieken:

  • Ongeveer 50% van onlangs ondervraagden geeft aan dat stress zijn gezondheid beïnvloed;
  • 21% verklaarde dat stress een belemmering vormde voor zijn vriendschappelijke relaties;
  • 19% gaf aan dat zijn huwelijk te leiden had onder stress;
  • 15% gaf aan dat zijn prestaties op het werk verminderde;

In de VS is het bedrijfsleven ongeveer 200 tot 300 miljard dollar kwijt aan ziekteverlof, productiedaling, bedrijfsongevallen en ziektekostenverzekering t.g.v. stress op het werk. Dat laatste is natuurlijk ook interessant. Veel bedrijven zouden het werk op een andere manier kunnen organiseren, waardoor inspiratie/inzet toeneemt en stress vermindert. Daarnaast is het de medewerker ook zelf die zijn eigen stress ‘organiseert’. De tekenen die duiden op stress bij het individu, kunnen de volgende zijn:

  • Moeheid, lusteloosheid
  • Gespannen spieren en spierpijn
  • Zenuwtrekjes
  • Hoofdpijn
  • Slaapproblemen
  • Sneller geïrriteerd zijn
  • Bezorgdheid
  • Passief gedrag, nergens toe komen
  • Te veel drinken en/of eten
  • Een constant opgejaagd gevoel ervaren

Wellicht heb je een van bovenstaande klachten die duiden op een zekere mate van stress. Het hangt wel samen met de duur en de aard of combinatie van de klachten, wil het duiden op een teveel aan stress. Je zou onze stressmeter kunnen invullen om jezelf eens te scannen.

Onzichtbaar deel

 

Stress brengt veel fysiologische veranderingen teweeg in je lijf. Soms zichtbaar, maar veelal onzichtbaar. Bij stress verandert je ademhaling, die wordt wat korter en oppervlakkiger. Je lichaam stelt zich in op gevaar. Je handen kunnen wat klam en koud aanvoelen. Je zenuwstelsel  brengt veranderingen in je lichaam teweeg. Je hypothalamus activeert je hypofese, die op zijn beurt een hormoon activeert. Dit hormoon bereikt je bijnierschors die op zijn beurt meer adrenaline en andere hormonen produceert. Stress indirect effect op hart- en vaatziekten zoals hartinfarcten en beroertes. Door een verhoogde bloeddruk kunnen vernauwde bloedvaten ontstaan. Een verhoogde cholesterolspiegel zorgt voor vetophoping in de aderen waardoor propjes bloed kunnen ontstaan die de aderen laten dichtslibben. Door stress neemt de kans dus toe op dit soort aandoeningen.

Het heeft ook gevolgen voor je darmhuishouding, je systeem ‘daaronder’ blijkt erg gevoelig te zijn voor stress. Stress zorgt ervoor dat de zuurafscheiding in je maag nadelig wordt beïnvloed. Constipatie, diarree, winderigheid en gewichtsverlies kunnen samenhangen met stress.

Daarnaast blijk dat chronische stress verkoudheid (of beter gezegd de kans op een verkoudheid/griep) kan veroorzaken.

Deze mengeling van biochemische veranderingen leidt tot een scala aan veranderingen in je lijf:

  • Je hart gaat sneller kloppen en je bloeddruk stijgt.
  • Je ademhaling versnelt, je krijgt meer lucht binnen.
  • Je spijsvertering vertraagt.
  • Bloed uit je huid en interne organen wordt omgeleid naar je hersenen en skeletspieren. Je spieren spannen zich. Je voelt je sterker en klaar om er tegen aan te gaan.
  • Je bloed stolt sneller klaar om eventuele macht de aan je bloedvaten te repareren.
  • Je pupillen verwijden zich, zodat je beter ziet.
  • Je lever zet spiersuiker om in glucose, dat zich bindt aan vrije vetzuren om je van brandstof en snelle energie te voorzien.

Zoals je ziet, wordt je lijf klaargezet om het gevaar te gemoed te treden. Nu is dat als je een mammoet moet vellen met een speer niet zo erg, maar als je hetzelfde proces doorloopt als je jouw collega feedback wil geven, niet zo handig. De klachten kunnen dermate verergeren dat de glijdende schaal uiteindelijk leidt tot de ‘befaamde’ burn-out. Lees hier meer over het verschil tussen spanning, overspanning en burn-out.

De zogenaamde ‘vlucht of vecht’ reactie wordt echter nog steeds geactiveerd en veroorzaakt allerlei vervelende gevolgen voor je lijf. Als je teveel stress ervaart is het zaak eerst te gaan onderzoeken wat precies bij jou stress veroorzaakt. Een eerste stap kan zijn om je stressniveau te meten met onze stressmeter. En als je besluit om iets aan je stress te gaan doen, kan ons 8 weken programma jou verder helpen. Je kiest een van de 7 domeinen waar je aan wilt gaan werken. Van minder piekeren, anders denken of beter ontspannen of assertiever worden. We hebben het samengesteld uit allerlei onderdelen, waarmee je stress beter kunt leren hanteren. Je werkt op een gestructureerde wijze aan het verminderen van jouw stress. Hoe lastig het is om je gedrag aan te passen lees je hier. Wil je deze nieuwsbrief automatisch ontvangen, meld je dan hier aan. Je ontvangt dan gelijk het gratis e-book. Hetzelfde gebeurd als je de stressmeter invult.

Het volgende filmpje wil ik je niet ontzeggen: