Piekeren, je denken en de RET

Inleiding

Dit is de weer een blog die ik schrijf over stress, nu specifieker de RET. Terwijl ik dit aan schrijven ben gaan er allerlei gedachten door me heen als:

  • ‘Gaan mensen deze site vinden?’
  • En als ze hem gevonden hebben. ‘Wat vinden ze er dan van?’
  • ‘Gaan mensen mijn blogs überhaupt lezen en vinden ze de blogs de moeite waard?’
  • ‘Moet ik al deze moeite doen om mijn site beter vindbaar te maken?’
  • …..(vul zelf een ondermijnende gedachte in)…..

Ik zou er stress van krijgen door er te lang over te piekeren! In essentie staat hierboven toegelicht hoe we zelf voor onze stress zorgen. De RET is een methodiek die ons helpt om meer zicht te krijgen op hoe ons eigen denkproces verloopt.

 

De RET (oftewel Rationele Emotieve Training/Therapie)

Ons voelen (de stressreactie; bijvoorbeeld een stijve nek) wordt voor een groot gedeelte gestuurd door ons (automatische) denken. Op het moment dat ik mezelf meer bewust wordt van mijn eigen denkgedrag, krijg ik ook meer invloed hoe ik me vervolgens ga voelen.

Dat is in essentie hoe stress bij ons mensen werkt. Door de irrationele gedachten die we soms hebben bij anderen, over onszelf, situaties, prestaties, het weer, de vakantie, etc. zijn onze emoties ook overtrokken. We voelen ons extra gespannen voor die presentatie die we moeten geven door de gedachte dat deze presentatie in onze ogen ook perfect moet verlopen.

Als die presentatie niet helemaal vlekkeloos verliep zijn we vervolgens ook erg goed in het onszelf onderuit halen. Een beetje wedstrijdspanning is gezond, teveel spanning is ongezond. Als het mij zou lukken om mijn gedachten over deze site, de blogs, het wel of niet gelezen worden kan bijstellen (in feite mijn eigen gedachten wat kan relativeren), zal ik me vervolgens ook rustiger worden.

Anders denken is anders voelen

Je zogenaamde cognities (denkpatronen) vallen uiteen in een paar hoofdcategorieën :

1. Ik mag geen fouten maken oftewel de perfectionist.

2. Iedereen moet mij aardig vinden oftewel de lovejunk

3. Mensen moeten doen wat ik zeg. De machtswellusteling.

4. Alles wat ik doe, gaat zeker mislukken. Het zogenaamde rampdenken.

5. Het leven is zwaar en overkomt mij oftewel de ‘lage-frustratie-tolerantie’.

Javier Guzman gaat hier op weergaloze wijze op in…..

Nu is het zo dat niemand graag fouten maakt. We staan ’s ochtend vroeg niet op met de gedachte, ‘wat kan ik vandaag allemaal fout gaan doen’. Echter op het moment dat alles goed moet gaan of je nogal dwingende gedachten hebt over jezelf en de wereld waarin fouten maken verschrikkelijk is, zal dat vervelende gevoelens geven. Gevoelens van angst, spanning die maken dat de kans de je het vervolgens fout gaat doen ook alleen maar groter wordt. Je meerdere IKKEN, ja jij ook, kunnen soms voor een verkeerde balans zorgen.

Reflecteren

Vaak zijn deze gedachten onbewust. Je kunt jezelf bewuster van deze gedachten door jezelf te trainen in het evalueren van situaties. Dit doe je door je de volgende vragen te stellen:

  • wat gebeurde er (situatie)?
  • wat voelde ik (gevolg)?
  • wat dacht ik?

En vervolgens deze gedachten uit te dagen. Hoe je dat precies doet, leer je in de online cursus op www.vanjestressaf.nl. De volgende keer gaan we in op het feit dat ons gedrag lastig veranderbaar is en hoe dat komt. Hoe wij mensen in feite voor een groot gedeelte gewoontedieren zijn.

Stressniveau meten met de Stressmeter?

Wil je actief aan de slag met je eigen piekergedrag, meld je dan nu aan voor het online programma. Vul de stressmeter in als je wilt weten hoe jouw huidige stressniveau is. Wil je op de hoogte blijven van de artikelen die we schrijven, vraag dan het gratis e-book aan, je ontvangt  dan eens per 2 a 3 weken een nieuw artikel rondom het thema stress.