De paashaas, een angsthaas of een gezonde realist?

Inleiding

Ik heb net als de rest van Nederland Pasen gevierd, maar wat ik nu eigenlijk aan het ‘vieren’ was, ik had niet echt een idee. Ja, iets met eieren verstoppen, een nieuwe vruchtbare periode, een paashaas en iets met het Katholieke geloof. Met name de figuur van de paashaas intrigeerde me. Dus dat heb ik even opgezocht op Wikipedia:

‘De Germaanse vruchtbaarheidsgodin Eastra, die in overgeleverde mythologieën als half-krankzinnig en soms even bloeddorstig als vrijgevig is geafficheerd, vertoonde zich op aarde vaak in de vorm van een haas. Met name als de ‘gekke’ maartse haas in het paarseizoen aan het begin van de lente. Het christelijke Pasen was in deze contreien oorspronkelijk haar lentefeest. Pasen heet in het Engels ook nog steeds naar deze godin ‘Easter’. Vandaar dat nog steeds de heidense haas in het van origine christelijke Pasen figureert. In plaats van een haas is er een haan in Beieren, een kip in Tirol, een vos in Thüringen en in Westfalen en een koekoek in Hannover.’

En ik wat ik nog meer las, is dat de Katholieke Kerk ook dit van origine Germaanse feest, hier en daar wat omgetoverd heeft (lees: de uitingsvorm gebruik heeft, net als met de kerstboom), zodat wij heidenen in de middeleeuwen makkelijker de overstap konden maken naar het geloof. En wat je gelooft, denkt, voelt en doet geeft ons  in het leven veel plezier, maar kan ons ook tot last zijn.

Iedereen maakt zich op bepaalde momenten ergens zorgen over en dat is maar goed ook! Zoals de Katholieke zorg had (en heeft…..) over hoe ze die heidense barbaren konden bekeren, zo maken wij ons zelf ook vaak teveel zorgen.

Van gezond Realisme naar Piekeren (en naar Judas. ‘Echt waar? ja, echt waar….’)

En over sommige zaken in je leven moet je ook onrustig worden. Dat maakt ook dat ik in de titel het woord ‘realist’ gebruik. Soms moet je je ook even zorgen maken en is het slim om even de angsthaas in jezelf te voelen. Het zorgt ervoor dat je problemen die ertoe doen opgelost worden en dat doe je door erover na te denken. Je baan kwijt? Toch handig om even na te denken wat de volgende stap wordt. Je partner gisteravond de mantel uitgeveegd? Wel fijn om even stil te staan hoe je dat weer gaat herstellen. Sommige mensen piekeren alleen meer dan goed voor ze is. Voor deze mensen betekent stress voornamelijk teveel gepieker. Die eeuwige stemmetjes in je hoofd (nee je bent niet paranoia…) die van alles tegen je zeggen. Dit buitensporige en vaak nutteloze piekeren ontneemt je veel plezier in je leven en kan het dagelijks functioneren flink verstoren:

  • slecht inslapen
  • vroeg wakker worden
  • moeilijk tot ontspanning kunnen komen
  • een slechte nacht van zondag naar maandag
  • ziek worden tijdens vakantie
  • …..

In het kader van Pasen vond ik het volgende nummer wel mooi. Het komt uit de Rockopera ‘Jesus Christ Superstar’ en hier zingt Judas over zijn eigen piekergedachten (oke een beetje vergezocht, maar ik vind het zo’n mooi nummer).

Vind de angsthaas in jezelf

Scoor jezelf eens op de volgende punten door het ‘ermee eens te zijn’, ‘een beetje mee eens te zijn’ of ‘helemaal niet mee eens te zijn’:

  1. Piekeren is een bron van stress in mijn leven. Ik doe het ‘vaak’ en ‘intensief’.
  2. Als ik begin met piekeren vind ik het lastig om te stoppen.
  3. Mensen die mij goed kennen vinden dat ik me vaak te veel zorgen maak over zaken.
  4. Ik val moeilijk in slaap of vind het lastig om weer in slaap te komen.
  5. Ik zie vaak rampscenario’s voor me als ik aan een probleem denk.
  6. Ik maak me zorgen over dingen die zouden kunnen gebeuren.
  7. Ik kan niet goed tegen onzekerheid.
  8. Ik maak me over de kleine dingen meer zorgen dan strikt noodzakelijk.
  9. Als ik zit te piekeren, maak ik mezelf meestal meer overstuur in plaats van te proberen mijn zorgen op te lossen.
  10. Soms ben ik zo erg aan het piekeren dat ik er ziek van word.Als je op 2 of meer items ‘mee eens’ hebt gescoord, betekent dit dat piekeren voor een belangrijk deel bijdraagt aan je stressniveau (e.e.a. natuurlijk afhankelijk van hoe vaak en intensief je het doet).angsthaas, Slecht inslapen, stress, stresshantering, RET, ontspanning, vanjestressaf, lars ratering, coaching, training, online cursus, balans, minder piekeren, afvallen, gewicht, timemanagement, tijdhantering, spierontspanning, gezonder leven, fitter worden, minder ziekteverzuim, meer energieAls je een piekeraar bent, weet je hoe moeilijk het is om daarmee te stoppen. Het feit dat iemand tegen je zegt dat je niet zo moet piekeren is net zo effectief als dat ik tegen je zeg dat je niet moet denken aan een paarse olifant met witte stippen (zag je hem?). Niet willen piekeren zorgt er vaak juist voor dat we nog meer gaan piekeren. Zelfs als we ons niet bewust zijn van onze zorgen, maken we ons mogelijk zorgen. Op een onbewust niveau kunnen gebeurtenissen, ervaringen, problemen, etc. doorwerken in een automatische piekerrespons die moeilijk te doorbreken is. Gelukkig zijn er wel een aantal zaken die je kunt doen. Maar voordat we daar zijn, nog iets meer over wat er nu eigenlijk gebeurd.

    De piekersyclus

    Piekeren is een proces dat wordt geactiveerd als een gebeurtenis, situatie of omstandigheid als potentieel gevaarlijk of bedreigend wordt ervaren door jezelf. Je denkt (dat kan heel kort zijn) soms bewust of onbewust na, en afhankelijk van welke teksten je tegen jezelf zegt, creëer je allerlei emotionele reacties (angst, boosheid, schaamte, etc.). Als je zelfgesprekken redelijk en positief zijn, zal je stressniveau dalen. Zijn je zelfgesprekken redelijk negatief en irrationeel, zal dit je extra kopzorgen geven. Heb je een stevige perfectionist ‘in’ je, dan zal dat de kans op piekeren vergroten. Dit geldt ook voor een ‘oververantwoordelijke’, of een ‘controlfreak’ die je ‘in’ je kan hebben. Voor wat betreft het ‘in’ je google maar eens op voice dialogue, maar ik ga hier in de toekomst nog zeker een keer een artikel over schrijven. De zorgen uiten zich niet alleen emotioneel, maar kunnen ook fysiek doorwerken.  Ook de angsthaas kan een ‘persoon’ zijn in jou met goede en slechte krachten. Een paar zaken die je kunt doen zijn:

    • Voer positieve zelfgesprekken
    • Plan een piekermoment of piekerplek waarmee je jouw piekergedrag meer kanaliseert.

    Wil je actief aan de slag met je eigen piekergedrag, meld je dan nu aan voor het online programma. Vul de stressmeter in als je wilt weten hoe jouw huidige stressniveau is. Wil je op de hoogte blijven van de artikelen die we schrijven, vraag dan het gratis e-book aan, je ontvangt  dan eens per 2 a 3 weken een nieuw artikel rondom het thema stress. Wees geen angsthaas, maar probeer het gewoon eens uit!