Ben jij ook een gewoontedier? Waarom stress zo lastig te veranderen is

En wil jij ook van bepaalde gewoontes af?

Wij mensen zijn gewoonte-dieren en gelukkig maar, want als je zou moeten nadenken bij alles wat je doet, is dat erg vermoeiend. Er is weleens geopperd dat we 95% op de automatische piloot leven en 5% bewust keuzes maken. Veelal varen we op eerdere ervaringen, repeterende handelingen die we hebben en dezelfde motieven en drijfveren die ons voortstuwen. Ons gedrag is dus voor een groot gedeelte een herhaling van zetten. En voor een deel is dat erg prettig. Niet voor niets is de uitspraak dat gedrag uit het verleden een grote voorspellende waarde heeft voor toekomstig gedrag zeker waar! Dat verklaart dus ook dat het zo lastig is om je eigen gedrag te veranderen. Ga maar eens proberen een tijdje te eten met je mes en vork in je andere hand. Grote kans dat je na 2 dagen weer op de oude manier je eten naar binnen werkt. En dat heeft zo zijn redenen.

Factoren die maken dat we wel veranderen

Er zijn wel een aantal factoren die maken dat gedragsverandering wel beklijft (bijvoorbeeld niet meer piekeren als het over stress gaat). Allereerst moet je jezelf bewust zijn van je niet meer gewenste gedrag en is het handig precies te weten wat je daarin wilt veranderen. Dus stel dat je minder wilt piekeren voordat je gaat slapen. Dan is het handig te weten dat dit onder andere te maken kan hebben met teveel TV kijken voordat je je bed induikt of ontelbaar keer per dag je mobiel checken op nieuwe berichten op je whats app (stap 1: bewustwording!).

Daarnaast is het belangrijk dat de gewenste verandering ook urgent genoeg is. Urgentie heeft vaak iets te maken tussen het verschil van wat je huidige gedrag nu kost en oplevert versus dat wat je nieuwe gedrag je gaat kosten en gaat opleveren. We noemen dat ook wel je ziektewinst. Vaak is dat niet zo duidelijk, omdat we veelal niet precies weten wat ons toekomstige gedrag ons gaat opleveren en gaat kosten. Je kunt TV kijken vlak voordat je gaan inslapen bijvoorbeeld ook erg fijn vinden, ‘eindelijk’ even dat rustmoment na een lange dag hard werken. En je berichten checken op je mobiel kan jouw ‘nieuwsgierige aag’ geruststellen. Iemand vond je weer even leuk! Zoals Johan Cruijff zei, ‘elk voordeel heb zijn nadeel’.

Als je dan besloten hebt om aan de slag te gaan met manieren om je nieuw gedrag aan te leveren (de zogenaamde strategie), is het raadzaam met kleine stapjes te beginnen en dit vol te houden. Het aanleren van nieuw gedrag en dit automatiseren kan zomaar een paar maanden duren. Vandaar dat bijvoorbeeld stoppen met roken zo lastig kan zijn! Naast het fysieke aspect van de verslaving, is roken verbonden met tal van drijfveren, situaties, gedachten en emoties die op een onbewust niveau spelen.

Daarnaast kan iets nieuws leren ook frustrerend zijn. Je wordt met jezelf geconfronteerd, het gaat af en toe fout of je schiet weer in je oude gedrag. En dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar genieten of leren waarderen dat je aan het leren bent kan verrekte lastig zijn. Als je een stevige perfectionist in je hebt (google maar eens op Voice Dialogue) kan leren een vervelende ervaring worden. Helder voor ogen houden waar je naartoe wilt, kleine stappen zetten, bemoedigende teksten tegen jezelf zeggen kunnen dan helpend zijn. De laatste tip is om je omgeving op de hoogte te stellen van je voornemens. Zij kunnen ook als extra motivator voor jou fungeren door je feedback te geven in wat ze zien bij jou. Oke, al een voornemen? Maak het klein en hou vol! Zo wordt het verminderen van stress steeds makkelijker. Stuur dit bericht gerust door met de knop aan de linkerkant voor iemand die jij wel wat gedragsverandering toe wenst -;)

Stressniveau meten met de Stressmeter

Wil jij ook weten hoe het met jouw huidige stressniveau gesteld is, vul dan nu de stressmeter in die je op de site van www.vanjestressaf.nl of meld je direct aan voor het ondersteuningsprogramma als je op zoek bent naar werkende strategieën om jouw stress te lijf te gaan. Wil je wat meer lezen over het onderwerp, laat dan je naam en mail achter aan de rechterkant van je scherm. Je ontvangt dan het gratis e-book en ontvangt het maandelijkse artikel over stress.